Parkinsonhold

Parkinson holdtræning
Roskilde Fysioterapi har forskellige holdtræninger, der tager sigte på at forebygge, stabilisere eller minimere bevægelsesrelaterede vanskeligheder i forbindelse med Parkinsonssygdom.

Fysioterapeuterne der varertager træningen, giver dig rådgivning om, hvordan du bedst selv kan forvalte dit sygdomsforløb og hvordan du bedst træner.

Tag kontakt til din læge, som kan henvise dig til holdtræning, der er gratis for dig med en vederlagsfri henvisning.

• Hvis du oplever vanskeligheder når du går, f.eks hvis du føler at du bevæger dig langsomt, tøver eller føler, at dine fødder klæber til jorden.
    Hvis du oplever vanskeligheder med balancen, f.eks hvis du har haft et fald for nylig eller har været lige ved af falde.
    Hvis du oplever vanskeligheder med at rejse dig fra en stol, vende dig i sengen eller med at stige ind eller ud af bil
    Ved smerter i f.eks i nakke, ryg eller skuldre.

Formål: Træningen har til formål at modvirke følgerne af Parkinson sygdom.
HUSK: Det er vigtigt at du med parkinson bevæger dig så meget som muligt.

Træningen sker i glad og munter tone, hvor du kan finde dig godt tilpas.
Føler du dig usikker på, om du kan klare at træne, er det bedste du kan gøre, at opsøge os, så tager vi en samtale, om din situation med parkinson.

Vi har fokus på: dit gangmønster, din kropsholdning, din generelle bevægelighed, din balance; din koordinering af bevægelser, din udholdenhed og styrke, dit velvære og humør, evt. træthed og usikkerhed om hvordan du skal håndtere din hverdag bedst muligt.

• Vi har erfaring med god effekt af træning – du bør forvente:
    Forbedret evne til at udføre dagligdagsfunktioner
    Forbedret udnyttelse af medicinbehandling
    Forbedret evne til at tænke, resonere, analysere og huske
    Forebygge knogleskørhed
    Forebygge hjertekarsygdom’
    Forebyggelse af depression
    Forbedret søvn
    Mindske tendens til forstoppelse

Indhold:

Vi træner Balance, bevægelighed i alle mulige variationer, skift i bevægelser, rytmiske bevægelser, stillingskift, koordinationstræning, udholdenhed og styrke, holdning og holdningsøvelser,
Vi bruger musik, redskaber, fri gulv træning, konditionstræning i fri træning og i apparater.
Vi bruger hinanden og vi støtter hinanden i at komme godt fremad.
Vi taler om de udfordringer, den enkelte har. Vi har en fin atmosfære, hvor alle bliver mødt med respekt og åbenhed.
Vi er meget optaget af, at vi støtter dig bedst muligt og motiverer dig til at starte eller fastholde et aktivt liv.

Kontakt information

Åbningstider Juli